Veel gestelde vragen
Wat betekend R2F?
R2F staat voor \'Ready to Fly\'. Deze vliegers zijn compleet met lijnen en handvaten.
Het kopen van je eerste vlieger.
Het kopen van je eerste vlieger, dit is vaak een moeilijke keus. Er is zoveel keus in het vliegerwereldje. Wanneer je een vlieger wilt kopen zijn de volgende punten belangrijk:
- Gewicht gebruiker
- Vlieger je in het binnenland of op het strand
- Ervaring met het besturen van vliegers
- Het doel (wat wil je met je vlieger gaan doen)
Vaak willen mensen die nieuw zijn in de vlieger wereld een vlieger waarmee ze “Lekker kunnen slepen en sprongen maken”. Het slepen gaat zeker wel lukken, maar het springen is vaak een heel ander verhaal. Zoals ad branger in zijn blog vermeld, ben je voor het springen een aardig grote maat nodig. Uiteraard kun je als beginner een niet al te grote vlieger kopen, Dus het springen gaat niet optimaal als beginner, wanneer men wel wil springen is het meestal het ideaalst om te beginnen met een kleinere vlieger en hier later een grotere vlieger naast te kopen.
2 lijns of 4 lijns?
Het antwoord hier op is vrij simpel. Als beginner kun je het best voor 4 lijns gaan, dit omdat 4 lijns een aantal grote voordelen heeft:
- Goede safety met het gebruik van kitekillers.
- Meer controle over de vlieger.
- Veel makelijker overstappen naar gevorderde vliegers
Meestal vinden beginners het 4 lijns vliegeren ingewikkeld klinken. Maar dit valt mee, beginners vliegers kunnen heel goed 2 lijns manier gevlogen worden en hebben de 2 rem lijnen vaak als extraatje maar je bent ze niet echt nodig.
Waar kan ik mijn vlieger op laten stijgen?
Eerst moet je een plek vinden om te vliegeren. Kijk uit naar een plaats waar de wind vrijspel heeft. (\'schone wind\'). Dat betekent: geen grote gebouwen, bomen of heuvels van de kant waar de wind vandaan komt. Lees de met de vlieger meegeleverde instructies om uit te vinden in welke windkracht je moet oefenen. Vlieg anders in het begin met 2 of 3 Beaufort. Vlieg niet boven mensen of dieren of boven drukke gebieden.
Hou afstand van:
- Vliegvelden (minimaal 6 km)
- Spoorwegen en Snelwegen en andere grote wegen (minimaal 500 m)
- Hoogspanningsleidingen (minimaal 500 m)
Zet de vlieger volgens de handleiding in elkaar. Zorg ervoor dat de stokken goed in de houders zitten, ook na een crash dit weer controleren. Rol beide lijnen uit en bevestig ze aan je vlieger. Het makkelijkste bind je de touwen aan de vlieger vast met behulp van een kattenklauw zo krijg je de lijnen ook makkelijk weer los. Maak dan eerst een lus in de lijn met een overhandse knoop en in die lus een kattenklauw en schuif deze over de toomring of aanknooplus en trek hem dan aan.
Het is belangrijk dat de vlieger lijnen een gelijke lengte hebben en niet om elkaar gedraaid zitten. LET OP: Rol de lijnen altijd geheel af, anders zijn ze nooit gelijk. Het is normaal dat de vlieger niet makkelijk opstijgt. Het toom is vaak ook steil afgesteld voor de beste prestatie. Doe dus niets met het toom! Leg nu de vlieger tegen een paal of op de grond eventueel met wat zand op het doek of als iemand bij je is, laat hem dan de vlieger losjes vasthouden zodat je hem gemakkelijk de vlieger uit zijn handen kan trekken. Nu is het tijd om te lanceren! Neem beide handgrepen in je handen (in iedere hand 1), wacht op een windvlaag, doe een stap extra achteruit en geef beide lijnen een gelijkmatige ruk, eventueel nog een paar extra stappen naar achter als er weinig wind is. Als je moet rennen om de vlieger in de lucht te houden staat er te weinig wind voor deze vlieger.
Hoe moet ik mijn vlieger besturen?
Als het goed is vliegt de vlieger nu, maar de vlieger moet opdrachten krijgen anders blijft hij maar wat zweven in plaats van vliegen. Dat betekent dus sturen om je vlieger onder controle te krijgen.
Een vlieger besturen is even simpel als een fiets besturen. Trek je zachtjes aan links dan gaat hij naar links en trek je aan rechts dan gaat hij naar rechts, let op dat je de linker of de rechter hand ook weer terug naar voren beweegt, met andere woorden dat je wisselt met je handen, anders komen je handen voor je borst samen en kun je niet anders dan ver met je armen uit elkaar de vlieger proberen te besturen (wat niet zal lukken). De moderne lijnen hebben weinig rek en daarom reageert de vlieger direct Om het gevoel te krijgen dat jij de vlieger bestuurd en niet andersom moet je beide handen dicht naast elkaar houden met je armen licht gebogen en de ellebogen naast je lichaam. Als de vlieger hard trekt rustig achterover leunen. Om de vlieger weer boven je hoofd te krijgen moet je de tegengestelde kant op sturen dan de vlieger vliegt totdat hij boven je hoofd is. Na een tijdje krijg je dit wel onder de knie. Dit alleen is saai. Geen snelheid, geen trekkracht. Tijd voor meer actie!
Hoe laat ik mijn vlieger landen?
Zeer makkelijk: Laat de vlieger uit de wind vliegen helemaal naar links of naar rechts. De vlieger verliest snelheid en zal veilig naar Moeder Aarde toevallen. Probeer de vlieger nooit op zijn neus in volle snelheid recht voor je in de wind op de grond te laten stuiteren. Vliegers halen snelheden tot over de 100km per uur en kunnen door zo’n landing beschadigd raken.
Hoe stel ik mijn stuntvlieger af?
Problemen die kunnen ontstaan met dual-line/stunt vliegers tijdens het opstijgen of vliegen:
LET OP! Verwar een gebrek aan oefening met de vlieger niet met afstellingproblemen.Dus ga bij twijfel niet meteen het hele toom verschuiven want dan raak je alleen maar verder van huis.
Een kwaliteit vlieger is normaal gesproken altijd correct afgesteld !
Probleem: Hoog in de lucht duikt de vlieger naar voren en komt naar beneden.
Oplossing: Dit probleem wordt veroorzaakt door de toom. Verplaats de tags (ringen of aanknooplussen) aan beide zijden een paar millimeter naar beneden. De vlieger hangt dan wat meer naar achteren. Duikt hij nog steeds? Opnieuw afstellen!
Probleem: De vlieger stijgt niet, of slecht op.
Oplossing: Opnieuw de toom. Verplaats beide tags een paar millimeter naar boven. Hierdoor komt de vlieger wat meer naar voren te hangen.
Probleem: De vlieger maakt grote \"loops\" naar 1 kant, terwijl je je handen naast elkaar houdt.
Oplossing: Dit kan veroorzaakt worden als de lijnen niet even lang zijn, of als de toom niet symmetrisch is afgesteld. Controleer of de lijnen gelijk van lengte zijn, en of de linker toom gelijk is aan de rechter.
Simpele Oefeningen
We beginnen met een simpele looping. Trek aan de linker lijn. Nu draait de vlieger naar links. Blijf trekken tot de neus weer omhoog wijst. Hou nu weer beide handen naast elkaar. Maak je niet druk om de in elkaar gedraaide lijnen. Ze kunnen 5 tot 6 draaien makkelijk aan. Hoe krijg je deze draaien uit de lijnen? Simpel: Een looping de andere kant op! Zoals al eerder gezegd moet je je handen zo rustig mogelijk houden; kleine bewegingen van de hand zijn genoeg om te sturen. Korte ruwe of nerveuze bewegingen kunnen de vlieger laten neerstorten.